UNIT KUALITI

PENGENALAN

Unit Kualiti, Hospital Seri Manjung mula diwujudkan secara rasmi pada 1 ogos 2003. Kewujudan unit ini adalah atas saranan dan keperluan dari bahagian Perkembangan Perubatan, Kementerian Kesihatan Malaysia melalui pekeliling bil (35) dlm KKM bertarikh 30 januari 2002, yang menyatakan setiap hospital utama dikehendaki menubuhkan Unit Sokongan Sekretariat Kualiti.

Unit Kualiti, Hospital Seri Manjung adalah berfungsi sebagai nadi penggerak inisiatif peningkatan kualiti di Hospital Seri Manjung, melalui penubuhan jawatankuasa berkaitan aktiviti peningkatan kualiti. Agenda perubahan dan penambahbaikan berterusan dapat dilaksanakan secara telus dan harmoni. Antara inisiatif peningkatan kualiti yang terdapat di Hospital Seri Manjung adalah Petunjuk Prestasi Utama (KPI), Patient Safety Goals dan Incident Reporting, Program Akreditasi, Program Quality Assurance, Lean Healthcare, Hospital Kluster, Inovasi, Garis panduan amalan klinikal (CPG), Pengurusan Aduan dan Medicolegal, Credentialing & Privileging, Mortaliti dan Morbiditi, Budaya Korporat dan banyak lagi aktiviti peningkatan kualiti yang lain.

Inisiatif peningkatan kualiti tersebut digerakkan mengikut jawatankuasa yang ditubuhkan dan dilantik. Penyelarasan dan status kemajuan aktiviti peningkatan kualiti akan dibentangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Kualiti dan Jawatankuasa Inisiatif Kualiti tersebut mengikut jadual mesyuarat yang ditetapkan.

 

 VISI

Kami akan menyediakan perkhidmatan yang berkualiti tinggi dan bertumpukan pesakit melalui kecemerlangan dalam penyelidikan klinikal, latihan, pendidikan, inovasi dan teknologi bersesuaian dengan kakitangan yang prihatin, penyayang, komited dan professional.

 

MISI

Misi Unit Kualiti ialah mewujudkan penglibatan dan penyertaan anggota Hospital Seri Manjung dalam mengambil langkah-langkah positif bagi meningkatkan lagi dan mengekalkan kualiti dalam perkhidmatan.

PIAGAM PELANGGAN

Unit Kualiti menyediakan perkhidmatan sokongan kepada aktiviti-aktiviti kualiti yang dijalankan oleh Hospital ini. Perkhidmatan yang disediakan adalah mengikut keutamaan, kepentingan, permintaan dan impak terhadap hasil jagaan kesihatan.

SKOP PERKHIDMATAN

  1. Unit Kualiti, Hospital Seri Manjung sebagai sumber rujukan dan aspirasi dalam perancangan, strategi, dan pelaksanaan inisiatif kualiti.
  2. Memantau dan menggerakkan jawatankuasa berkaitan kualiti agar mencapai objektif dan sasaran yang telah dirancang dan ditetapkan.
  3. Memberi khidmat nasihat kepada kakitangan hospital tentang cadangan penambahbaikan kualiti yang boleh dilaksanakan diperingkat lapangan.
  4. Menjalankan audit pemantauan tentang inisiatif kualiti bermula dari audit perancangan, audit pematuhan peraturan, hingga kepada audit keberkesanan tindakan penambahbaikan.
  5. Mengendali dan penguruskan urusan berkaitan pengauditan dan survey yang dijalankan sama ada dalaman atau luaran.
  6. Unit Kualiti sebagai tempat penyimpanan data hospital yang mampan dan terkini.
  7. Membantu pihak Hospital dalam analisa data tertentu untuk tujuan penambahbaikan diperingkat Hospital.
  8. Menganjurkan mesyuarat berkaitan inisiatif kualiti mengikut takwim perancangan.
  9. Menyediakan laporan tertentu terutama laporan kualiti untuk dimajukan ke pihak Jabatan Kesihatan Negeri dan juga Kementerian Kesihatan Malaysia.

 

WAKTU OPERASI

Isnin Hingga Khamis  - 8.00 - 5.00 petang

Rehat (1.00 - 2.00 petang)

Jumaat  - 8.00 - 5.00 petang

Rehat (12.15 tengahari -2.45 petang)

Sabtu & Ahad & Hari Cuti Umum  - Tutup


Cetak  
Image

Hakcipta Terpelihara © 2020 Hospital Seri Manjung, Perak.
Sesuai dipapar menggunakan resolusi 1328 x 768, pelayar Mozilla Firefox Terkini .

Kemaskini Terakhir : Jumaat 02 Disember 2022, 23:59:00.
 
Jumlah Pelawat : 

1360565 (43)

Seksyen Orang Awam
Senarai Tadbiran Hospital Seri Manjung
Maklumat Am
Lain-Lain

Seksyen Swasta

Seksyen Warga Hospital

Perkhidmatan Atas Talian
  • SiSPAA - Integrated Sistem Pemantauan Aduan Agensi Awam
  • MYCPD  - Online Monitoring Of Continuing Professional Developemet
  • ePatuh - Sistem Akuan Pematuhan Dasar Keselamatan ICT
  • GPIS  - Government Procurement Information System
  • BPFK- Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan KKM
  • S3PK - Sistem Penilaian Prestasi Pengurusan Kewangan
  • e-Measles - Sistem Maklumat Siasatan Measles
  • Fosim Domestik- Sistem Maklumat Keselamatan Makanan Malaysia Untuk Domestik
  • Portal HRMIS - Sistem  Maklumat Pengurusan Sumber Manusia
  • NDR - National Diabetes Registry
Penerbitan
Muat Turun Borang
SeksyenMediaKesihatan
SeksyenPautanPantas
SeksyenIntranet
Senarai Fasiliti Disediakan
SeksyenDataTerbuka

Apa Itu Data Terbuka

Data terbuka ialah data yang boleh digunakan secara bebas, boleh dikongsikan dan digunakan semula oleh rakyat, agensi Kerajaan dan swasta untuk pelbagai tujuan. Ia berperanan sebagai penggerak dalam inisiatif Kerajaan berpaksikan rakyat. Pelaksanaan data terbuka Kerajaan dapat meningkatkan ketelusan penyampaian perkhidmatan Kerajaan menerusi perkongsian data yang tepat, cepat dan relevan di samping meningkatkan produktiviti ekonomi digital negara melalui industri atau inovasi baharu dengan penglibatan rakyat dan komuniti perniagaan. Ia juga meletakkan Malaysia setaraf dengan Negara lain dalam inisiatif Kerajaan Digital. Jabatan Kesihatan Negeri Perak telah mengambil tindakan mengenalpasti set data bagi pelaksanaan data terbuka dalam setiap perkhidmatan jabatan.

Penggunaan data atau penggunaan semula data hendaklah mematuhi terma dan syarat :

Terma Penggunaan Data Terbuka Kerajaan 1.0

Terma Penggunaan ini ditadbir oleh undang-undang di bawah bidang kuasa dan pemilik data ialah pemilik utama bagi data tersebut.

Data Terbuka Jabatan Kesihatan Negeri Perak - klik sini

Kalendar Aktiviti
No events
Tender & Sebutharga